Mode Control Panel

Yellow Wings instructie MCP

Mode Control Panel

Samenwerking met Primary Flight- en Navigation Display in de praktijk

Het Mode Control geeft informatie door aan het Panel Primary Flight Display en het Navigation Display. De manier waarop je het Mode Control Panel (MCP) kunt instellen kun je vinden onder Boeing 737-800 instrumenten. Daar staat ook uitgelegd wat je op het Primary Flight Display (PFD) en het NAvigation (ND) kunt vinden. Hoe werken zij samen?

Op het Mode Control Panel kun je waarden instellen of systemen activeren; course, speed, heading, altitude, autopilot, en flight director. op het PFD of het ND kun je zien wat je op het MCP hebt ingesteld.

Primary Flight Display PFDMCP PFD en ND 1 Yellow WIngs

Op het PFD zie je boven de linker kolom (snelheid) in roze cijfers, de snelheid die je op het MCP hebt ingesteld. In dit geval 100. De hoogte die je hebt ingesteld op het MCP staat bovenaan de kolom rechts naast de kunstmatige horizon, in dit geval 10.000 ft.

Midden boven de kunstmatige horizon staat “CMD” Dat betekent dat de autopilot actief is. In het geval dat de autopilot uit is en de Flight Director op het Mode Control Panel geactiveerd is, dan zie je op die plek “FD” staan.

Zoals je ziet staat er nog veel meer op het Primary Flight Display, maar voor een eerste keer vliegen is dit genoeg.

 

MCP PFD en ND 2 Yellow WIngs

Navigation Display ND

Op het Navigation Display zie je informatie die je op het MCP hebt ingesteld; te weten “COURSE” (als de dat wilt gebruiken) en “HEADING”. “COURSE” zie je als een witte pijl die precies wijst in de richting van het baken dat je hebt ingesteld op de radiostack. “HEADING” zie je als een roze stippellijn met een figuurtje aan het eind, precies in de richting die je hebt ingesteld op het MCP (in dit geval net rechts naast de bovenkant van de witte pijl). Je kunt hier ook de bakens zien die je hebt ingesteld in de radiostack. de groen pijl verwijst naar een groot (VOR) baken en de blauwe naar een kleiner (NDB) baken.

Op het PFD en het ND kun je dus heel veel informatie krijgen. Bij het PFD gaat het dan om gegevens die je nodig hebt om te kunnen vliegen en op het ND krijg je info over waar je bent.

GPS

Waarom zit er geen GPS in het vliegtuig? Dat is toch veel gemakkelijker? Klopt. Er zit in kleine, eenmotorige vliegtuigen tegenwoordig bijna altijd een GPD unit in het toestel, maar in verkeersvliegtuigen niet. GPS is een Amerikaans systeem en stel je voor dat het systeem ineens wordt uitgeschakeld? Op dat moment zou er geen verkeersvliegtuig meer kunnen vliegen, omdat je dan niet goed meer kunt navigeren. Eén systeem is heel kwetsbaar. Als er op de grond een baken tijdelijk kapot is, kun je altijd een baken in de buurt gebruiken om op te navigeren. Daarmee is de betrouwbaarheid veel groter dan bij één apart systeem. Overigens zit er in steeds meer verkeersvliegtuigen wel een GPS als tweede systeem en de bakens worden langzamerhand uitgefaseerd.