Luchtvaartcommunicatie

De praktijk van luchtvaartcommunicatie

Luchtvaartcommunicatie ; Air Traffic Control:

luchtvaartcommunicatie1 yellow wingsAir Traffic Control, of ATC, wordt gevormd door een groep luchtverkeersleiders, die in hun controlegebied al het vliegverkeer begeleidt. Alle vliegtuigen moeten voldoende afstand tot elkaar houden en langs vaste “highways” van A naar B vliegen. Luchtvaartcommunicatie is aan strenge regels gebonden en maakt gebruik van geprotocolleerde communicatie; Dat zijn vast korte zinnetjes, die door de piloten of de verkeersleiders worden uitgesproken en door de andere partij letterlijk herhaald, zodat alle betrokkenen weten waar zij het over hebben.  Er is een aantal mogelijkheden tot communiceren; van de verkeersleiding naar een vliegtuig, van het vliegtuig naar de verkeersleiding, en van een vliegtuig naar andere vliegtuigen. De verkeersleiding is onderverdeeld in een aantal verschillende verkeersleiders met elk zijn eigen gebied en zijn eigen frequentie.

Ground; dit is de verkeersleider die toestemming geeft om terug geduwd te worden vanaf de gate en die alle bewegingen op het vliegveld bestuurt. Hij geeft elk vliegtuig precies de route op van het platform naar de startbaan, of van de baan naar de gate van de bestemming.

Tower; “Tower” geeft toestemming om op te stijgen en om te landen en regelt alle bewegingen op de startbaan en alles vlak voor de landingsbaan bij de landing.

Departure; Net na het opstijgen geeft “Tower” je door aan “Departure”. Deze verkeersleider regelt het verkeer in een bepaalde straal rond het vliegveld. De uitgaande vluchten hebben te maken met “Departure” de inkomende met “Approach”.

ATC station; “Departure” handelt je af naar een groot Air Traffic Control Center. Het gebied van dit station is veel groter en omvat ook de “high altitude highways” (snelwegen in de lucht op grote hoogte). Bij een lange vlucht, word je van ene ATC naar het volgende ATC overgedragen.

Approach; Als je in de buurt van je bestemming bent, moet je contact opnemen met de verkeersleider die je nadering organiseert. Hij zorgt ervoor dat je een een daalpad in het verlengde van de landingsbaan, met voldoende afstand tussen alle vliegtuigen in die route. Hij handelt je af naar “Tower”. Als je geland bent ga je weer over naar “Ground”, die je vertelt hoe je bij de gate moet komen.

 

Luchtvaartcommunicatie ; elke verkeersleider zijn eigen Frequentie

radiostack en navigation display 2 yellow wingsradiostack en navigation display1 yellow wingsATC kan alleen met een vliegtuig praten zolang hij en alle vliegtuigen in zijn corridor op de juiste frequentie zitten. Een frequentie moet gezien worden als een kanaal op de televisie, en ATC kan alleen praten met een vliegtuig als beide partijen hetzelfde kanaal actief zijn. Er zijn heel veel kanalen in de frequentie band van de luchtvaart; deze band gaat van 118
-137 MHz. Deze cijfers zijn vergelijkbaar met de frequenties die je ziet op de radio van de auto, het enige verschil is dat een auto radio op lagere ( 87.5-108 MHz) frequenties zitten. In een vliegtuig kunnen de kanalen van een frequentie veranderd worden met 25 KHz, dus van 118.000 naar 118.025 of van 123.250 naar 123.275. Elke verschil in 25 KHz is een apart kanaal, dus tussen 118 en 137 MHz zijn er 760 mogelijke kanalen waar een vliegtuig en ATC met elkaar kunnen communiceren. Op de foto links zie je de “radiostack”; de console waar alle radio’s in zitten en dat zijn er nogal wat. De bovenste rij van vier displays met oranje cijfers is voor de communicatie met de verkeersleiding. Hoe de frequenties kunnen worden ingesteld staat beschreven bij de Boeing 737-800 instrumenten.

 

Luchtvaartcommunicatie ; Radiotelefonie (RT):

In de luchtvaart ontstaat er een speciale gestandaardiseerde taalgebruik die ieder vliegenier moet gebruiken. Dit is ontworpen om verwarring te voorkomen tussen ATC en de piloot. De volgende uitdrukkingen zijn hieronder geschreven met hun betekenissen:

 

Acknowledge            Bericht ontvangen en begrepen.

Affirm                         Ja.

Approved                   Voorgesteld actie is toegestaan.

Break                          Aangegeven van scheiding tussen twee berichten voor twee verschillende ontvangers.

Cancel                         Annuleer eerder gegeven klaring.

Check                          Controleer een system of procedure.

Cleared                       Autorisatie om door te gaan zoals voorgeschreven.

Confirm                      Is het bericht correct ontvangen of begrepen?

Contact                       Maak radio contact met…

Correct                       Dat is correct.

Correction                  Er is een fout gemaakt in de transmission. De juiste versie is…

Disregard                   Beschouw de laatste transmissie als niet verzonden.

Go ahead                    Ga door met bericht.

How do you read?    Wat is de verstaanbaarheid van mijn transmissie? (schaal 1-5)

I say again                  Ik herhaal.

Maintain                     Vervolg in overeenstemming met de gespecificeerde condities,   bijv.  ‘maintain VFR.’

Monitor                       Luister uit op…

Negative                      Nee of dat is niet toegestaan.

Over                             Gesprek is beëindigd en verwacht antwoord.

Out                               Gesprek is beëindigd en er wordt geen antwoord verwacht.

Read back                   Lees bericht zoals aangegeven terug.

Recleared                   Er is een verandering in de laatste klaring. Dit is de nieuwe klaring.

Report                         Zend mij de volgende informatie…

Request                       Zou graag het volgende willen weten/aanvragen.

Roger                          Ik heb alles van de laatste transmissie begrepen.

Say again                  Herhaal alles van de laatste transmissie.

Speak slower            Breng spraaksnelheid terug.

Stand by                    Luister uit; wacht even; roep u later op.

Unable                       Ik ben niet in staat om de gegeven instructie op te volgen (geef ook reden mee).

Wilco                          Bericht begrepen en zal er aan voldoen.

Words twice             Bij moeilijke verbinding: ieder woord tweemaal geven.

 

Luchtvaartcommunicatie ; Internationale alfabet:

Net als bij radiotelefonie is het alfabet in de luchtvaart ook exact voorgeschreven. Het komt vaak voor dat er in de luchtvaartcommunicatie instructies word gegeven met letters, dit kan bijvoorbeeld met taxi banen of gate nummers. In plaats dat de toren naar een piloot verteld, ‘ga naar gate G-7’ is het eigenlijk, ‘ga naar gate GOLF seven’ in de luchtvaart. De alfabet is hier geschreven:

A          Alpha              L          Lima                W        Whiskey

B          Bravo              M        Mike                 X          X-Ray

C          Charlie            N         November        Y          Yankee

D         Delta                O         Oscar                 Z          Zulu

E          Echo                P          Papa

F          Foxtrot            Q         Quebec

G         Golf                  R          Romeo

H         Hotel                S          Sierra

 I           India                T          Tango

 J           Juliet               U         Uniform

 K          Kilo                  V          Victor