Informatie over vliegen

Informatie over vliegen. Wat is er nodig om een vliegtuig te laten vliegen?

Hieronder vind je algemene informatie over vliegen, zoals hoe het komt dat een machine met zoveel gewicht in de lucht kan blijven en hoe je een vliegtuig kunt besturen. Als je meer technische kennis wilt opdoen over meerdere onderwerpen, dan zijn de links hierna een aanrader. alle fases van een vluchtluchtvaartcommunicatie navigatie en de Boeing 737 -800 instrumenten.  Klik op het onderwerp waarover je meer wilt weten en je wordt doorgelinkt naar die informatie. Want hoe beter je voorbereid bent, hoe leuker de vlucht!  Veel plezier.

Krachten op het vliegtuig

Er zijinfo over vliegen1 yellow wingsn vier krachten die op het vliegtuig inwerken;  dit zijn lift, stuwkracht, wrijvingskracht en de zwaartekracht. De stuwkracht, “thrust” wordt gecreëerd door de motoren van het vliegtuig. De kracht van de motoren bepalen de stijgsnelheid van het vliegtuig en de snelheid waarmee het vliegt. Door toename van snelheid zal ook de tegengestelde kracht, nl. de weerstand of “drag” toenemen. Het draagvermogen “lift” wordt gegenereerd door de lucht die bij een bepaalde snelheid op de vleugels inwerkt, waardoor een kracht naar boven ontstaat. Daar tegenover bestaat de zwaartekracht “gravity” die het vliegtuig weer naar beneden probeert te krijgen.

 

Generatie van draagvermogen van de vleugels, Lift

info over vliegen2 yellow wingsEen vleugel is speciaal ontworpen om lift te creëren. Maar hoe genereert een vleugel lift? Als een vliegtuig snelheid maakt dan passeert er lucht over de vleugel. Een vleugel heeft een bolle bovenkant en een vlakke onderkant. Luchtdeeltjes die vanaf de voorkant dan de vleugel bovenlangs gaan moeten daarmee een langere weg afleggen om op hetzelfde moment aan de achterkant van de vleugel te zijn dan de deeltjes die langs de onderkant van de vleugel gaan.  Ze moeten dus sneller gaan en dat betekent dat de luchtdruk daalt. Een vleugel “drijft”dus niet op de lucht, maar wordt door de onderdruk aan de bovenkant van de vleugel omhoog getrokken.

Turbulentie

info over vliegen3 yellow wings Lucht is altijd in beweging onder invloed van luchtdruk en temperatuurverschillen. Turbulentie is een beweging van lucht in alle richtingen. Wind wordt gedefinieerd als horizontale beweging van de lucht. Wind ontstaat als de lucht van een plaats van hoge luchtdruk naar een plek met lage luchtdruk gaat. Beweging van lucht in verticale richting ontstaat als warme lucht opstijgt of koude lucht daalt. In werkelijkheid gebeurt dat tegelijkertijd; warme en koude lucht die bij elkaar komen zorgen voor flinke luchtdrukverschillen en als het vliegtuig daar doorheen vliegt, zal het  zowel op en neer, en heen en weer bewegen. Turbulentie brengt een vlucht niet in gevaar, een vliegtuig is speciaal voor ontworpen om die krachten aan te kunnen. Dat maakt een vlucht wel minder comfortabel en je kunt er last van hebben als passagier. Vliegtuigen zelf zorgen ook voor turbulentie, zie foto. Dit komt door de luchtdrukverschillen die de vleugels opwekken.

 

Meer lift door gebruik van flaps
info over vliegen4 yellow wings

Als een vliegtuig voldoende snelheid heeft is de onderdruk aan de bovenkant van de vleugels voldoende om het gewicht van het toestel te dragen. Daar zijn wel hoge snelheden voor nodig. Bij opstijgen en landen wil je graag met zo in mogelijk snelheid vliegen, dat is veiliger. Bij minder snelheid kun je ook op een kortere baan landen. Om zoveel mogelijk lift te creëren heeft een vliegtuig flaps of vleugelkleppen. Deze zitten aan de achterkant van de vleugel en worden bij de start en landing gebruikt. De flaps vergroten het vleugeloppervlak en de bolling van de vleugel waardoor er meer lift wordt gecreëerd bij dezelfde snelheid.  Op die manier kun je met minder snelheid opstijgen en met minder snelheid landen.

 

Besturing; Yoke , voetenstuur , Stearing tiller

Een vliegtuig besturen is anders dan een auto…..Je hebt een stuurknuppel ( Yoke ), een voetenstuur en een Stearing tiller

Op de grond moet je sturen met de Stearing tiller. Dat is een soort stuur aan de linkerwand (bij meerdere vliegtuigtypes ook rechts) van de cockpit. De “Stearing Tiller” stuurt de neuswielen aan en je kunt er behoorlijk scherpe bochten mee maken. Bijvoorbeeld als je aan het eind van de landingsbaan wilt omdraaien.

Met het voetenstuur bestuur je ook de neuswielen op de grond, maar die uitslag is veel kleiner. Bij de aanloop tijdens de takeoff, gebruik je het voetenstuur. Met het voetenstuur kun je ook remmen, voor remmen gebruik je beide pedalen, één voor elk hoofd wielstel. In de lucht beweegt het voetenstuur het roer in het verticale deel van de staart.

In de lucht stuur je met de Yoke. De Yoke naar je toe trekken betekent dat de neus omhoog gaat. Als je de Yoke van je af duwt, zal de neus dalen. Links- en rechtom draaien is hetzelfde als bij een auto.

Tijdens een bocht verliest het vliegtuig ook een beetje lift. Hierdoor zal het vliegtuig willen zakken. Trek tijdens een bocht het stuur ook een beetje naar je toe om op hoogte te blijven.

 

Trimmen

info over vliegen6 Yellow WIngsTijdens het vliegen wil je niet continu aan de Yoke willen trekken of er tegen moeten duwen, dat is erg vermoeiend. Met de trim kun je het gehele horizontale staartvlak kantelen. Op de bovenkant links op de Yoke zit een trimknop waarmee je dit trimvlak kan instellen. Als je op de bovenkant van de knop drukt, zal de voorkant van het startvlak naar boven draaien en meer lift krijgen. Je duwt de staart dus omhoog en dan gaat de neus naar beneden. Bij drukken op het onderste deel van de knop gaat het trimvlak de andere kant op en de neus omhoog. Daartussenin zit de ideale stand. Als je dan de Yoke loslaat, vlieg je rechtuit en blijf je op hoogte.