Boordcomputer; Flight Management System ( FMS )/ Control and Display Unit ( CDU )

Hoe werkt het Flight Management Systeem?

 

Yellow Wings FMS MENUIn het FLight Management System staat alle informatie voor de gehele vlucht. In werkelijkheid staan de meeste vluchten er standaard in, maar bij Yellow Wings moet je dat zelf doen. Stap voor stap ga je het Flight Managemewnt System instellen. Het beginscherm is bijna leeg, er staat alleen MENU, FMC en DLNK op, zie foto links. Links en rechts naast het beeldscherm zie je een rij druktoetsen. Links van boven naar beneden  LSK1L t/m LSK6L ( LSK = line select key  ) Aan de rechterkant zit dan FSK1R t/m LSK 6R.

Door het indrukken van een knop activeer je een item dat op het beeldscherm naast de knop staat.

Druk nu op LSK1, naast FMC. Daarmee open je de Flight Management ComputerYellow Wings Init ref index 2

Positie van het vliegtuig instellen

Je ziet een lijst met items aan de linkerkant die je van boven naar beneden gaat afwerken. Je begint bij POS, de positie van het vliegtuig.. Klik op LSK2L en je opent het scherm waarop je je positie kunt invullen. Elk vliegveld heeft een vier letterige code. Alle Europese vliegveldcodes kun je hier vinden. Je vult hier het vliegveld van vertrek in. In ons geval zal dat vaak Amsterdam Schiphol zijn, code EHAM. Daaronder kun je het gatenummer invullen waar het vliegtuig geparkeerd staat. Rechtsonder zie je ROUTE staan. klik op LSK6R om het route menu te openen. Op de foto hieronder staat de luchthaven van vertrek al ingesteld op EHAM. Rechts staat EHRD ingesteld, dat is de bestemming, Rotterdam The Hague Airport.  Ook de startbaan voor vertrek kun je invullen, dat is in dit geval Runway 24.Yellow Wings route

Takeoff parameters instellenYellow Wings takeoff reference

Druk dan op LSK6R om naar het menu voor takeoff te gaan. Je ziet nu het scherm dat op foto hieronder rechts is weergegeven. In dit scherm stel je de stand van de flaps in en geef je de positie van het zwaartepunt aan. Aan de rechterkant komen dan de snelheden te staan die bij de parameters als gewicht en zwaartepunt horen.  V1 is de maximale snelheid waarmee de de start nog kunt afbreken.  VR  is de snelheid waarmee het toestel gaat roteren, dus de neus komt omhoog. V2 is de snelheid waarmee je de eerste 1500 voet klimt. Boven de 1500 voet gaat de snelheid omhoog.