Crew

De Crew

Even voorstellen;

Rob houdt zich vooral bezig met gedrags- en communicatieaspecten van de trainingen vanuit zijn achtergrond in coaching en kennis over menselijk gedrag.

Om op een goede manier om te gaan met de radiocommunicatie, doet Jack, een ex-luchtverkeersleider met ons mee; hij helpt de verkeersleiders om te leren communiceren over de radio; kort en bondig en inhoudelijk helder, zodat er nauwelijks fouten kunnen worden gemaakt.

Yellow Wings wordt verder technisch fantastisch ondersteund door Ad en Hans, die al eerder een simulator hebben gebouwd en voor alle voorkomende problemen een oplossing hebben! Daarmee zijn zij onmisbaar voor het goed functioneren van de flight simulator.

Voor ingewikkelde software issues mogen we gebruik maken van de kennis en kunde van Jan, die alle computers zo manipuleert, dat ze precies doen wat er van ze gevraagd wordt. Zonder hem zou het geheel niet functioneren.

Theo Schaefers

foto theo Schaefers Yellow WIngs

Geboren en getogen onder de rook van Schiphol. Wij woonden in de aanvliegroute van de Oostbaan. In die periode vlogen er o.a. Dakota’s, Connie’s, DC- 6 en 7.  Allemaal propellermotoren met een monotoon geluid, waarbij ik als kleine jongen ongetwijfeld door in slaap ben gevallen. Piloot worden was mijn jongensdroom.

Bijna elke zondag met mooi weer op de fiets naar het oude Schiphol en dan niets anders dan naar die majestueuze vertrekkende en aankomende zilveren vliegtuigen kijken. Een vliegopleiding volgen zat er niet in. Te kostbaar. Toch wilde ik tussen die vliegtuigen zijn en kwam terecht bij het technisch vliegtuigonderhoud DC-8 en DC-9 van de KLM. Na 10 jaar sleutelen heb ik een carrièreswitch gemaakt. Ondertussen werd de Dutch Dakota Association opgericht en het bloed kroop waar het niet kon gaan en al snel sloot ik me daar aan bij de technische dienst en naast mijn baan was ik in mijn vrije tijd weer tussen de vliegtuigen te vinden. Als techneut vlogen we vaak mee als technische ondersteuning tijdens rondvluchten, bestemmingsvluchten en op vluchten naar air shows. Het laat zich raden, dat  mijn zoon geen bakker is geworden. Op 8-jarige leeftijd heeft hij zijn luchtdoop gehad in de Dakota en vanaf die tijd is het ‘luchtvaartvuur’ ook voor hem gaan ontbranden. Op naar de pilotenopleiding  en hij  heeft zich daarna opgewerkt tot trainingscaptain op de Airbus 319, 320 en 321 bij British Airways.

In 2008 zijn we vanuit de omgeving van Schiphol verhuisd naar de omgeving van vliegveld Teuge in Apeldoorn. Altijd even een rondje vliegveld Teuge en daar luchtvaartmensen ontmoeten. Ook bij Special Air Services leuke contacten gekregen en daar ontmoette ik Rob van Viegen. Die bouwde zijn Yellow Wings Boeing 737 simulator en met hem leuke gesprekken gevoerd. Van het één kwam het ander. Ik word nu door Rob en zijn specialisten opgeleid in de vaardigheden met de simulator om te assisteren bij simulatoractiviteiten. Wat ooit mijn droom was, wordt toch een beetje werkelijkheid……………………