Crew Resource Management training

Wat heb je aan een Crew Resource Management training?

Herkent u een of meerdere van de volgende aspecten in uw team/ bedrijf?

-Gebrekkige communicatie, met als gevolg veel fouten

-Leidinggeven volgens hiërarchische structuur,

-Slechte samenwerking,

-teamprestaties die achterblijven,

-geen overzicht,

-geen gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het proces

Crew Resource Management strategie, die in de luchtvaart voor foutloze communicatie, optimale samenwerking en maximale veiligheid zorgt, kan dat ook voor jouw team en bedrijf tot stand brengen…. Elk team kan het leren.

 

CRM 2 Yellow WingsEen vliegtuig besturen laat eigenlijk je dagelijks leven in gecomprimeerde vorm zien. In de cockpit ben je op elkaar aangewezen en zijn uitstekende vaardigheden in communicatie, samenwerken, stressbestendigheid en besluitvaardigheid essentieel. Dat wil elk bedrijf toch voor haar medewerkers?

Na een aantal vliegtuigcrashes in het verleden is door NASA een revolutionair nieuw systeem van vliegtraining en het delen van informatie ontwikkeld. Dit systeem heet Crew Resource Management (CRM). Deze manier van kijken en werken is één op één over te zetten naar elk bedrijf én naar je privé situatie! Er is heel veel te leren van de luchtvaart en er wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van die kennis. Bijv. checklists in de operatiekamers…..

De essentie van Crew Resource Management gaat o.a. over structureel gebruik maken van alle kennis en kunde van alle betrokkenen. Het resultaat is een efficiënte, doelgerichte samenwerking en besluitvorming waarbij alle middelen binnen het team gebruikt worden. Hoe beter een team Crew Resource Management toepast, hoe beter de resultaten en hoe minder fouten er gemaakt worden

Het trainingsprogramma bestaat uit drie onderdelen:CRM 5 Yellow Wings

Crew Resource Management in theorie

Gedurende dit deel van de training worden de basisprincipes van Crew Resource Management uitgelegd en vertaald naar jouw dagelijkse praktijk. Naast de theorie ga je praktisch oefenen in kleine groepjes met behulp van middels Crew Resource Management. Daarna ga je het geleerde in de praktijk brengen en waar kun je dat beter doen dan in een (net) echt verkeersvliegtuig?

Crew Resource Management in de praktijk; in de Boeing 737Flightsimulator

CRM training 3 Yellow WingsJe gaat samen met al je teamleden in een aantal verschillende rollen een commercieel vliegtuig besturen en begeleiden van gate tot gate. Je gaat de geleerde skills en tools van Crew Resource Management in praktijk brengen en gezamenlijk problemen oplossen. Tijdens dit deel staan de volgende aspecten centraal: efficiënte samenwerking, foutloos communiceren, uitstekend luisteren en readbacks doen, meerdere zaken tegelijk doen, dus aandacht verdelen, besluiten nemen, specifieke verantwoordelijkheden nemen. Elk teamlid speelt alle Wat rollen.

 

Wat levert Crew Resource Management op? Evaluatie

Het doel van de evaluatie is om beter inzicht te bieden in de natuurlijke talenten en beperkingen van elk teamlid en wat de invloed hiervan is op de productiviteit enCRM training 1 Yellow Wings energie van het team. Ieder teamlid reflecteert op zijn acties tijdens het vliegen en krijgt positieve feedback van alle andere teamgenoten. Hoe ga je als team optimaal gebruik maken van de talenten uit je team en hoe help je elk teamlid zijn talenten verder uit te bouwen?

Crew Resource Management is het beste hulpmiddel om snel optimaal gebruik van elkaars kennis en kunde te kunnen maken en dus een goede investering in het team en in elkaar.  Het stimuleert de ontwikkeling en uitbouw van je kwaliteiten en zorgt voor veel betere teamprestaties. Met behulp van de simulator laten we jullie op een spannende en doeltreffende manier naar je gedrag en je kwaliteiten kijken en de waarde daarvan wordt helder voor het team. Juist in een volkomen nieuwe omgeving, met onbekende acties leer je veel van jezelf en elkaar.