Boeing 737-800 instrumenten


Boeing 737-800 instrumenten in de cockpit

Wanneer je voor het eerst de cockpit betreedt zie je enorm veel onbekende schermen, knoppen en hendels. In dit artikel gaan we de informatie die je nodig hebt voor een vlucht filteren, zodat je bekend bent met de meest noodzakelijke Boeing 737-800 instrumenten.

Links in de cockpit zit de gezagvoerder, bij Yellow Wings tevens de vliegende piloot. Rechts zit de Co-piloot, bij Yellow Wings vervuld deze de rol als observerende piloot.

Bovenop het dashboard, net onder de ramen, bevindt zich het Mode Control panel. Dit is het horizontale paneel met de beide zwarte uiteinden.

Daaronder, van links naar rechts, bevindt zich:

  • het Primary Flight Display (PFD) voor Captain
  • Navigation Display voor Captain
  • 2 backup inst
    Boeing 737 800 instrumenten 1 Yellow Wingsrumenten
  • Engine Display, met daarboven ook indicatie van de flaps
  • Gear lever, voor het landingsgestel
  • Navigation display voor First Officer
  • Primary Flight Display (PFD) voor First Officer

Tussen de 2 stoelen in bevindt zich het Throttle Panel, met daar achter het Radio Panel. Voor het Throttle Panel bevinden zich 2 boordcomputers; daar wordt de hele vlucht in geprogrammeerd. Bij Yellow Wings gebruiken we de boordcomputer beperkt, omdat je toch vooral zelf wilt vliegen.

Voor elke stoel bevindt zich een stuurkolom. Door aan het stuurkolom te trekken zal de neus van het vliegtuig omhoog gaan en zal het toestel stijgen. Duwen aan het stuurkolom drukt de neus naar beneden en zal het vliegtuig laten dalen. Draaien naar links en recht spreekt voor zich, net als in de auto.

 

Mode control panel
Info over vliegen 7 yellow wingsBovenop het dashboard (Glareshield genoemd in de cockpit) zit het  Mode Control Panel (MCP). Hiermee kunnen alle waardes aan de computer worden doorgeven die je wilt vliegen.

De twee buitenste draaiknoppen zijn de “course selectors”. Hiermee kan een baken opgelijnd worden. Als je met een bepaalde koers naar een baken wil vliegen moet je deze hier invoeren. Als de lijnen op het navigation display zijn opgelijnd wordt er naar de baken toegevlogen. Dit geldt ook voor de landing. Hier komt bij de landing de uiteindelijke koers naar de baan te staan.

Hiernaast bevindt zich een knop voor de “autothrottle” ( A/T Arm) . Hiermee kan je hem aanzetten. Daarnaast zit een draaiknop met een schermpje erboven. Hiermee kan de snelheid worden ingesteld die je wilt vliegen. Simpel gezegd is dit dus de cruise control van een vliegtuig. De snelheid wordt in knopen uitgedrukt ( 1 knoop is 1 zeemijl per uur, dat is 1,852 km)

De knop rechts ernaast is voor de vliegrichting (Heading). Door aan deze knop te draaien kan je de koers instellen die je wilt vliegen. Door op de knop “HDG SEL” eronder te drukken wordt de koers actief en zal de Flight Director naar de koers wijzen. De koers wordt bepaald aan de hand van een kompasroos. De hele cirkel is 360 graden, waarbij het Noorden 0 ( of 360) is, het Zuiden dus 180, Oost is 090 en West is 270 graden.

Hiernaast zit de instelknop voor de hoogte. Door te draaien kan de hoogte worden ingesteld in voeten. ( er gaan ongeveer 3 voeten in een meter) Daarnaast zit de knop die samenwerkt met de hoogte knop. De verticale snelheid knop. Als er een hoogte is ingesteld moet er op de knop “V/S” worden gedrukt. Op deze manier gaan we vertellen aan het vliegtuig hoe we deze hoogte willen bereiken. Boven de schuifknop komt nu een getal te staan. Hier kan je instellen met hoeveel voet per minuut u wilt klimmen of dalen naar de ingestelde hoogte.

Verder naar rechts staat “A/P ENGAGE”. Dit zijn de knoppen voor de automatische piloot. Door een van de knoppen “CMD A” of “CMD B” aan te drukken wordt de automatische piloot geactiveerd. Wil je de automatische piloot weer uitschakelen, dan dient de grijze knop daaronder naar beneden worden gedrukt. Een alarm zal aangeven dat de automatische piloot is uitgeschakeld.

 

Primary flight Display

Boeing 737 800 instrumenten 3 Yellow Wings

Het Primary Flight Display (PFD) is misschien wel het belangrijkste scherm in de cockpit. Hierop komt alle belangrijke informatie samen.

Midden is een groot blauw en bruin vlak te zien. Dit is de kunstmatige horizon. Blauw geeft de lucht aan, en bruin geeft uiteraard de grond aan. Twee zwarte vleugeltjes geven de stand van het vliegtuig aan, met de stip in het midden als referentiepunt voor de neus. Het roze kruis is de Flight Director. Als deze goed wordt gevolgd worden de ingestelde waardes van het Mode Control Panel precies gevlogen. Als de horizontale balk omhoog verschuift, zal aan het stuur getrokken moeten worden om de zwarte vleugeltjes weer naar de roze balk toe te krijgen. Het zelfde geldt voor de verticale roze streep, als deze naar rechts of links verschuift moet er een bocht worden gemaakt om de neus naar de streep toe te lijden

Links in het scherm is een verticale grijze band met getallen te zien. Dit is de snelheidsmeter. In het zwarte vlak met grotere cijfers is de huidige snelheid te zien die gevlogen wordt. Een roze pijl geeft de ingestelde snelheid aan.

Rechts zijn er twee grijzen banden te zien. De grote aan de binnenkant geeft de hoogte aan in voeten. Een voet is ongeveer 30,5 centimeter. De kleinere band daarnaast geeft de verticale snelheid aan. Dit gaat in voeten per minuut met het midden als nul-punt. Dit laat zien of je omhoog of omlaag gaat en met hoeveel voet per minuut.

De halve cirkel aan de onderkant is een kompasroos. Het getal aan de bovenkant geeft de huidige koers aan.

Op deze manier heb je alle waardes die belangrijk zijn om te vliegen in een scherm en kan je in een oogopslag zien wat het vliegtuig aan het doen is.

 

Navigation display
Boeing 737 800 instrumenten 4 Yellow WingsDit is eigenlijk simpel gezegd de Tomtom voor het vliegtuig. Hier kunnen alle navigatie punten worden opgezet zodat de piloot weet waar hij zich bevindt.

Hierin is het kompasroos te zien. In witte cijfers bovenin is de koers te zien die gevlogen wordt. In dit scherm kan ook de koers voor het baken worden ingesteld. Als de paarse streep opgelijnd is met de witte pijl in het midden is het vliegtuig opgelijnd met het baken.

Links boven staat GS ( Ground Speed), de snelheid waarmee over de grond gezien gevlogen wordt in knopen. Hierbij is rekening gehouden met de wind. Daarnaast staat TAS ( True Air Speed), de snelheid waarmee daadwerkelijk door de lucht word gevlogen, hier is de wind nog niet in berekend. Daaronder staat in getallen de windrichting en de windsnelheid.

Links en rechts onder in het scherm is te zien in groene of blauwe letters welke bakens er zijn ingesteld. Onder VOR1 en VOR2 staat de naam van het geselecteerde baken. Daaronder staat DME en een getal. Dit getal geeft aan hoeveel mijl van het baken het vliegtuig zich bevindt. Als een NDB baken is ingesteld zal er in blauwe letters onder ADF staan welke baken er is geselecteerd. Een NDB geeft geen afstand aan. Voor meer informatie over hoe de radiostack samenwerkt met het navigation display, klik op de link Radiostack en navigation display.

 

Throttle Panel

Boeing 737 800 instrumenten 5 Yellow WingsIn het midden tussen de stoelen in zitten de throttle levers, ofwel de gashendels. Deze zijn simpel te bedienen. Naar voren is meer gas, naar achteren is minder gas. Aan de bovenkant zitten 2 zwarte knopjes. Als deze bij de Take-off worden ingedrukt, en op het MCP staat de “autothrottle arm” knop aan, wordt de snelheid geregeld door het vliegtuiginfo over vliegen4 yellow wings zelf.

Als bij de landing het vliegtuig op de baan staat, gaan we ook remmen met de gashendels. Uiteraard moeten deze eerst helemaal naar achteren worden geplaatst. Daarna gaan we de “Thrust reverser” activeren. Aan de Gashendels zitten nog 2 hendels vast die naar beneden staan gericht. Als deze omhoog worden getrokken zal het vliegtuig op de motor afremmen door lucht naar voren te blazen.

Naast de Throttles aan de rechterkant zit de Flap hendel. Hiermee bedienen we de flaps die aan de vleugels zitten. De hendel dient eerst omhoog worden getrokken, daarna naar de goede stand worden geplaatst.

 

Radiostack

radiostack en navigation display1 yellow wingsAchter het Throttle panel bevindt zich het radio panel. Hiermee kunnen we communicatie frequenties en baken frequenties instellen.

Het instellen van een baken gebeurd als volgt. Met de draaiknop wordt in het rechtse vak een baken geselecteerd dat wij willen gebruiken. We stellen de frequentie in. Als deze is ingesteld staat deze nog in de “standby”. Met de transfer knop tussen de 2 schermpjes in kunnen we het baken nu actief maken.

Nu weet je iets over de belangrijkste instrumenten in de cockpit. Wil je meer weten over wat er tijdens elke fase van een vlucht moet gebeuren? Klik dan op deze link; tijdens een vlucht.