Vliegangst training; durf te vliegen!

Yellow Wings vliegangst 1

 

Vliegangst is bijzonder vervelend voor degene die het heeft, want het beperkt je in je reis actieradius. Maar wat is het eigenlijk? Hoe komt het dat sommige mensen zelfs niet langs een vliegveld durven rijden, of in een vertrekhal rond durven lopen? Hersenen zijn ongelofelijk slim in het maken van associaties. Als je iets ziet, dan vergelijken je hersenen dat direct met eerdere vergelijkbare beelden. Je reageert met herkenning op het huidige beeld, want zoiets heb je al eerder gezien. Tot zo ver niets aan de hand. Maar elk beeld wordt door je hersenen ook gekoppeld aan een gevoel; dat kan prettig zijn, maar het beeld kan ook angstgevoelens opleveren. Juist dat vermogen maakt het mogelijk dat je bang bent voor iets dat je nog nooit hebt gedaan. Je kunt dus vliegangst hebben zonder ooit gevlogen te hebben.

Vliegangst is niets meer dan een idee…..

Vliegangst is niets meer of minder dan een idee in je hoofd. De ingrediënten voor dat idee pik je ergens op, van de tv ( bijv. Air Crash Investigation), sterke verhalen van je vrienden over ruige vluchten, stukken in de krant bij een vliegramp. Die informatie wordt opgeslagen in je hoofd en je maakt dan blijkbaar een koppeling van die informatie en jezelf. “Dit kan mij dus ook overkomen!” Alle nieuwe informatie die je over problemen met vliegtuigen ziet en hoort brengen het idee dat jou dat ook kan overkomen, dichterbij. Iets in de geest van “Dit kan mij ook overkomen”, naar “Dit gaat mij zeker ook overkomen”. Als je dat denkt, stap je natuurlijk niet lekker ontspannen in een vliegtuig!

Hoe krijg je bij vliegangst grip op de situatie?

Hoe zou je het idee in je hoofd kunnen veranderen? Bij mensen met vliegangst gaat het vaak over problemen met kleine ruimten en/of het gevoel willen hebben grip te hebben op de situatie. Dat kan natuurlijk niet in een vliegtuig…….. of wel? In een auto, als je zelf niet rijdt, heb je ook geen grip op de situatie. Daar weet je in elk geval wel wat er om je heen gebeurt en op basis daarvan ervaar je het gevoel van grip. Blijkbaar gaat het om het gevoel van grip hebben, zonder dat daadwerkelijke te hebben. Als je meer begrijpt van wat je ziet en hoort en wat er om je heen gebeurt, geeft dat het gevoel van grip op de situatie.

Vliegangst door een kleine ruimte waar je niet uit kunt

Bij problemen met kleine ruimtes als trigger voor je vliegangst is het eigenlijk net zo. Je kijkt er naar en je denkt…… ik heb te weinig ruimte, ik kan er niet uit en ik ga het benauwd krijgen. Vervelend is dat je hersenen altijd gelijk willen hebben en hun gelijk willen halen. Ze gaan dus dingen bedenken om maar te bewijzen dat je het zeker benauwd gaat krijgen. Wat je ook ziet of meemaakt, gaan je hersenen gebruiken als bewijs dat er zeker iets mis gaat. Doordat je daar zo mee bezig bent, lijkt het alsof de ruimte steeds kleiner wordt en jij dus banger. Als je weet dat de ruimte niet kleiner wordt, prima geventileerd wordt en anderen gewoon kunnen ademen, helpt dat al. Als je ook nieuwsgierig kunt worden naar wat er gebeurt, dus je aandacht op andere dingen dan de ruimte richt, helpt dat ook.

Reduceren van vliegangst; concreet

Nu de praktijk; als je graag controle wilt hebben, is het zaak een goed idee te hebben over wat er om je heen gebeurt. Als je weet wat er gebeurt, wat geluiden, bewegingen betekenen en dat dat bij het hele proces hoort, ervaar je het gevoel van controle. Voor mensen met ruimtevrees helpt dat ook, door je hersenen actief af te leiden naar iets anders (ik weet welk proces ik nu beleef), en je dar op te richten. In een vliegtuig ruikt het anders, je voelt bewegingen die je normaal niet voelt (opstijgen, turbulentie, dalen) en je hoort andere geluiden dan anders. Dan kun je daar maar beter in mee gaan. Als je de betekenis weet van wat je ervaart, geeft dat rust. De vliegangst training bij Yellow Wings is op die principes gebaseerd. Je gaat leren hoe vliegen in zijn werk gaat, door het zelf te gaan doen en daarmee betekenis te kunnen geven aan wat je ziet, hoort, voelt, ruikt aan boord. Je doet dat niet alleen, maar samen met de persoon waarmee je binnenkort echt wilt gaan vliegen. Dat is je buddy, ter ondersteuning. De training biedt ruimte voor pauze, je kunt alles vragen wat je wilt en dingen nog eens overdoen als je dat wilt.

happy flying

Resultaten van de vliegangst training

Er is geen enkele training die 100% garandeert dat je nooit meer bang bent in een vliegtuig. Yellow Wings heeft ervoor gekozen om een korte en heel praktische training te ontwikkelen. De vliegangst training is heel concreet en bedoeld om het idee in je hoofd te veranderen van “ik ga zeker neerstorten” naar “ik ga zonder problemen op mijn bestemming komen”. Vliegen hoeft niet je hobby te worden, maar je moet wel zonder problemen durven vliegen. Meer weten over de inhoud van de training? Neem gerust contact op en vraag alles wat je wilt.